Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

söndag 6 april 2014

Smarrigt lantbröd

Idag bakas det glutenfritt hemma hos oss. Många sorter :-) Filen jag gjorde i söndags blev superb!

För en stund sedan tog jag mitt första lantbröd ut ur ugnen. Jag har bakat med Sempers Lantbrödsmix. Jag använde mig av receptet Lantbröd, som finns på paketets baksida. Naturligtvis kunde jag inte följa receptet slaviskt, utan tillade som vanligt både 2 tsk Xantan och 0,5 dl fiberhusk. Sedan lade jag förstås också till lite extra vätska.

Receptet på baksidan är snabblagat. Tillagning 5 minuter och sen 30 minuter jäsning och slutligen 30 minuter i ugnen. Så enkelt det kan bli, till och med en oerfaren bagare som jag klarar av det.

Jag skar upp mönstret på brödet efter jäsningen. Filékniven kom väl till pass.
Hela familjen har smakat på brödet och alla gillade det. Mycket smarrigt! Även detta bröd kan vi baka fler gånger.

Jag nämnde redan tidigare att vi bakat många sorter idag. Skriver om mer om det senare i veckan. Slit med hälsan tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar