Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

onsdag 9 april 2014

Mättande fröknäcke, min dagliga lyx

Jag har provat på många recept för fröknäcke. Det finns ett otal varianter på nätet. Jag har tillslut ändå hittat mitt favoritrecept. Det är glutenfritt, lchf och mycket mer :-) Jag tycker fröknäcke är lite lyxigt då det är så gott och mättande. Det behövs bara en liten bit fröknäcke med smör och ost på, så är jag mätt.

Rätt regelbundet gör jag fler satser på en gång, senaste helg var det dags igen. Receptet på fröknäcke har jag hittar på bloggen 56kilo, som innehåller många fantastiska recept. 56kilo finns även som app. 

Receptet är snabblagat och gott. Denna gång hade jag ändå lite ont om pumpafrön, som synes på bilden, så jag lade lite extra av allt annat istället. 

Jag har faktiskt inte hittat deodoriserat kokosfett i någon butik än, men jag har tipsat Punnitse & Säästä om produkten. Så jag snart hittar väl snart doedoriserat kokosfett på butikshyllorna. Nu har jag istället använt mig av vanligt kokosfett, så brödet har en liten smak av kokos. Det går säkert att lösa på annat sätt också.

Fröknäcke


1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrön
½ dl hela Linfrön
2 msk Pofiber
1 msk Fiberhusk (Psyllium)
½ dl deodoriserat kokosfett
2½ dl kokande Vatten
1 tsk Havssalt
Lägg bakpapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält kokosfett i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp.
Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med slickepott.
Grädda på 150° i ca 45-60 minuter. Ta ut och skär ut skivor med tex en pizzaskärare.
Sänk temperaturen till 80 grader och låt stå och torka i ett par timmar. Knäcket ska vara hårt, inte segt.
                                                                                                                          (Recept från 56kilo)
Ett litet tips, som jag fått av svärmor: trä en plastpåse över handen då du trycker ut frödegen på plåten. Fungerar bra med många klibbiga degar :-)

Ja, jag medger. Ingen vidare bild. Men här var det bråttom att få fröbrödet i ugnen. Jag bakade hela söndagen, så ugnen stod på hela dagen. Kan inte fatta att jag ändå redan längtar efter nästa bakdag. Jag som aldrig brukade baka förrän den 25.3 innestående år. Så märkligt det kan bli. Får se hur länge ivern håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar