Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

onsdag 16 april 2014

Glutenfria muffins - luftiga och goda

Det hör nästan till att baka muffins då och då. Så en vacker eftermiddag slog vi till och bakade chokladmuffins av Provena Glutenfri Muffinsmix med chokladbitar. Det var ett enkelt och snabblagat recept. Ett recept som även barn klarar av på egen hand.


Det enda som behövs lägga till mjölmixen är margarin och ägg. Vi lade laktosfritt smör. Jag har läst någonstans att de glutenfria degarna blir bättre med riktigt smör :-) Sen lade vi förstås en tesked Xantan också.

Muffinsarna blev helt fantastiskt luftiga. De nästan smälter i munnen. Vi fick hela 18 muffinsar.

Dekoreringen av muffinsarna sköter Wilma om. Mums vad gott det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar