Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

måndag 31 mars 2014

Jag gör egen fil

Fil är ju inget problem för den som har keliaki, men jag kan ändå inte låta bli att blogga om detta med fil. Tycker det är så spännande :-)

Jag var i Österbotten och hälsade på släktingarna senaste veckoslut. Då noterade jag att en av dem gjorde egen fil, precis som mormor gjorde i tiderna. Så jag tänkte att det måste jag också testa på. Genast jag kom hem igår satte jag igång med att tillverka egen fil.

Jag köpte en fil :-) tog med sked en liten klick av filen och vätskan (löpe, tror jag :-) som flyter ovanpå. Sen lade jag klicken i en liten efterrättskål/kopp. Hällde 2dl av 1,5% mjölk med i skålen och rörde om. På så sätt gjorde jag sex portioner. 

Nu skall de stå i rumstemperatur 1-2 dygn.  Ett dygn om sommaren och två på vintern. Jag har en duk över skålarna. I morgon är det dags att smaka. 

Om man har bråttom så kan man värma upp mjölken för att påskynda processen. Jag gjorde filen på laktosfri mjölk, får se hur det lyckas. Jag gjorde dessutom filen på 1,5 % mjöl fast jag gärna hade haft fetare mjölk. Den var tyvärr ändå slut i vår mataffär, som är ett kaos just nu p.g.a. renovering. Väntar med spänning på slutresultatet. 


Så här ser filen ut efter nästan ett dygn. Börjar nästan se filaktig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar